Wednesday, December 2, 2009

PeTua

Petua untuk hari ini ialah macamana nak lembutkan daging, pasti ramai yang dah tahu petua2 ni kan... tapi aku still nak kongsikan kat sini pada adik2 yg x tahu camner nak lembutkan daging. almaklumlah raya korban baru lepas 2 3 hari so mesti 2 3 minggu ni asik masak daging leh ek....kalau x muak lah.... petuanya:-
  1. Ada setengah org campak duit shiling la dalam gulai daging tu...x pun ader yg biarkan sudu terendam semasa rebus daging....aku x guna cara ni....
  2. kalau nak goreng daging x kan nak rebus lelama kan.... so aku guna cara ni...semasa proses rebus yg nak bg air dlm daging tu kering korang letak sedikit ajinamoto jgn letak banyak letak skit jer...pastu biarkan seketika...bila dah air daging tu betul2 nka kering bari taruk garam....
  3. yg ni lak kalau nak wat sup tulang. ader org rebus sampai bejam2..nak bg dagig tu lembut kan...petuanya korang letak lah sebijik 2 buah kurma... insyaAllah daging tu lembut...jimat gas korang x yah nak rebus sampai berjam2....kesian suaimi & anak2 duk tunggu nak mkn hee..... cara ni mmg aku guna...petua dari mak aku....

2 comments:

tunoor73 said...

ok.gak petua tuuu...my hubby suka mkn sup tulang...blh akak guna nih...

Manis said...

boleh kak....selamat mencuba...

Post a Comment